Reklama porównawcza – skuteczna czy też podejrzana?
Reklama porównawcza jest formą reklamy bardzo rzadko wykorzystywaną w Europie. Jeśli już ktoś wspomni w reklamie markę bezpośredniego konkurenta jest to przyjmowane przez środowisko reklamowe z potępieniem i furią.
Najszerzej i bez problemów wykorzystuje się reklamę porównawczą w USA, gdzie uznaje się ją za legalną od 1971 roku. Wystarczy tu tylko wspomnieć słynne wojny reklamowe Coca Coli i Pepsi Coli albo firm telekomunikacyjnych AT&T oraz MCI.
W Europie stosowanie reklamy porównawczej jest dozwolone w większości krajów, natomiast jest bardzo rzadko wykorzystywane.
W Polsce do 2000 roku stosowanie reklamy porównawczej było zakazane. Teoretycznie, gdyż praktycznie zakaz ten można było obejść wykorzystując zapis mówiący, że jeśli reklama taka wnosiła istotne i pożyteczne dla konsumenta informacje – mogła być stosowana. Od 2000 roku nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła możliwość stosowania reklamy porównawczej. Reklama taka nie jest czynem nieuczciwej konkurencji jeśli nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.